Belső beszéd helyett nyitottság – a visszajelzés új dimenziója 

visszajelzés

Hisszük, hogy viselkedés változás nélkül nincs valódi változás. 

Történelmi és társadalmi hagyatékunk 

Hagyományaink közé tartozik – kiragadva néhányat a rengeteg közül – a panaszkodás és az erősek (főnökök, az országvezetők, a gazdagok, stb.) szidalmazása. Ez a szokásunk emberöltők óta velünk van, olvashatjuk novellákban és nyakon csíphetjük a versekben is. A panaszkodásban benne van az a ki nem mondott „igazság”, hogy ez mindig is így volt, így van és így is lesz. Vagyis a dolgok nem változnak. Ahogy a panasz-kultúrában mi sem változunk. Mi vagyunk a ”panaszkodás” nemzete. Lehet, hogy elérkezett az idő, hogy átgondoljuk, hogy az őseinktől kapott gondolkodásmódok egyike-másika már nem szolgál bennünket. 

Hogyan fogadjuk beosztottként a visszajelzéseket vezetőinktől? 

Vezetőként feladatunk és felelősségünk a kollégáink fejlesztése. Fejlesztés pedig visszajelzés nélkül nem lehetséges. Amikor beszélgetünk a kollégáinkkal, érdemes hangsúlyozni mindezt. Mondjuk el, hogy az a célunk, hogy vezetőként együttműködő és professzionális csapatot fejlesszünk. A kollégáinkkal együtt ez egy közös munka. Csak velük lehetséges. Számítunk a nyitottságukra éppúgy, mint a tanulási képességükre. 

Beosztottként teljesen természetes, hogy vannak feladatok és helyzetek, amelyek elvégzésében, illetve kezelésében még vannak fejlődési lehetőségek. Nem az a feladat, hogy már az alkalmazásunk másnapján tökéletesek legyünk. Ilyesmire amúgy sincs semmi esélyünk. Sokkal inkább biztató egy vezető számára, amikor azt látja, hogy tanulóképesek vagyunk. Amikor azt látja, hogy nem rettenünk meg a tökéletlenségünktől. Megértjük, hogyan állunk a visszajelzés pillanatában. Biztosítjuk a vezetőnket arról, hogy a jövőben jobban csináljuk a dolgunkat. 

Beosztottként érdemes néhány dolgot tudatosítsuk magunkban.  

Az egyik az, hogy mindenkinek van főnöke. Még a főnökünk főnökének is van. Ahogy a vezetőnk vezetőjének vannak feladatai és elvárásai, amelyeket a vezetőnkön kér számon. Természetes, hogy számít ránk ezeknek a feladatoknak az elvégzése kapcsán. 

Sokszor halljuk, hogy kollégák egymás közötti beszélgetésekben a „főnök nem csinál semmit” nótát fújják. Annak a tudatosítása is rendkívül fontos, hogy attól, hogy nem tudunk valamiről, attól még nem biztos, hogy nincs is. El kell fogadnunk, hogy nincs és nem is lehet mindenről tudomásunk, ami a vezetőnk felelősségi körébe tartozik. Ahogy egy korábbi vezetőmtől oly sokszor hallottam: „lehet törekedni a teljes informáltság állapotára, de semmi értelme”.  

Az előzőekben megfogalmazott példák a beosztottként megélt belső beszédre rendkívül veszélyesek. Szisztematikusan és rejtetten alámossák a kapcsolatot köztem és a vezetőm között. A fejemben lévő fantáziákon alapulva. Ezért szoktuk javasolni munkánk során, hogy a „fantom-üldözést” mellőzzük. Ha valami eléri azt a szintet, hogy zavar bennünket, jelezzünk vissza. Vagy ne jelezzünk vissza. De fantomokat ne üldözzünk. 

Tanulóképesség vagy módszer? 

Lehet a „visszajelzés” kifejezésen csupán egy konkrét módszert érteni.  

Számunkra a visszajelzés nem csupán egy módszertan.  

A módszertan mellett rendkívül fontos a tanuló képesség.  

Ott kezdődik, hogy megértem, hogy mi a kapott visszajelzés lényege. Biztosítom a vezetőmet, hogy nem hiába mondta el számomra a fejlesztési lehetőségeket. Dolgozom azon, hogy bizonyítékot szolgáltassak számára.  

A szándékom az, hogy olyan kollégát lásson bennem, akinek érdemes visszajelzést adnia, mert képes  vagyok és tudok is változni, fejlődni. 

Megszületik a szándékom azzal kapcsolatban, hogy merre is szeretnék előre haladni. Megszületik az elköteleződésem, hogy szeretnék tanulni a hibáimból. Törekszem rá, hogy legyenek bizonyíték is.  

Megosztás:
purpleCircle
Ingyenes felmérés

Jelentkezz ingyenes felmérésünkre

purpleCircle
Megoldom magam

A varázslatos megbeszélések titkai

Legyen Tiéd a meeting tervezési kisokosunk.

Ára: most 2.850 Ft +ÁFA

A varászlatos megbeszélések titkai PDF tudásanyagból választ kapsz olyan kérdésekre, mint:

  • Biztos, hogy egy megbeszélést összehívni a legjobb módszer?
  • Kiket hívjak meg?
  • Hogy tudok időt spórolni?

Csak töltsd ki az űrlapot és mi 24 órán belül elküldjük neked a számlát az utalási adatokkal.